Overval- en gijzelingstraining

Hoe te reageren tijdens een overval of gijzeling

Het is aangetoond dat winkels, restaurants, tankstations en taxi’s vaker slachtoffer zijn van een overval. Dit komt omdat overvallen in deze sectoren tamelijk veel buit opleveren en de daders hierbij weinig risico’s lopen. Deze overvallen kunnen diepgaande gevolgen hebben voor uw medewerkers. Zo kunnen zij in de ziektewet belanden. Dit komt omdat niet iedere werknemer weet hoe er op deze situaties gereageerd dient te worden.

Door een eendaagse training worden mensen bewust gemaakt hoe zij tijdens een overval of een gijzeling moeten reageren. Ook leren de cursisten op welke specifieke kenmerken zij bij de dader(s) moeten letten. Hierdoor wordt het voor de opsporingsdiensten een stuk eenvoudiger om de dader(s) op te sporen.


Hoe ziet de training eruit?

Na een korte introductie over het onderwerp vind er een theoretische gedeelte plaats. De cursist wordt bewust gemaakt van de handelingen die hij kan uitoefenen om een bepaald bedrag te beïnvloeden. Of om zichzelf onder controle te krijgen. Dit gaat gepaard met interactie en verschillende oefeningen.

In het tweede dagdeel brengen we alle theorie in de praktijk, waardoor de cursist meteen zijn vaardigheden oefent. Dit gebeurt door middel van een acteur die gespecialiseerd is in het nabootsen van overvallen en gijzelingen.


Na de training zal de cursist:

• weten wat te doen bij overvallen/gijzelingen en ook wat niet te doen;
• zich zelfverzekerder voelen tijdens overvallen/gijzelingen;
• zich bewust zijn hoe er op het gedrag van een overvaller/gijzelnemer kan worden ingespeeld;
• weten om te gaan met overvallen/gijzelingen;
• kenmerken (signalement) van dader kunnen herkennen voor opsporing.